25-28 maja – Udział w 4 Międzynarodowym Festiwalu teatrów francuskojęzycznych w Poznaniu

Opublikowano: wtorek, 05 czerwca 2018 08:44

W dniach 25-28 maja 2018 trupa teatralna uczniów XXI LO im. Hugona Kołłątaja o nazwie Fabuleux Destin uczestniczyła w 4 Międzynarodowym Festiwalu teatrów francuskojęzycznych w Poznaniu. Wystawiliśmy sztukę belgijskiej autorki Veroniki Mabardi „Pacte de realité” (Pakt rzeczywistości). Sztukę wyreżyserowała z pomocą uczniów nauczycielka języka francuskiego Wioletta Kiełbicka . Spektakl mówi o problemach młodzieży. Akcja dzieje się w szkole. Uczniowie, którym grozi wydalenie ze szkoły, postanawiają zrelacjonować przed całą szkołą zdarzenia, które doprowadziły do takiej sytuacji. Opowiadają o wyzwaniu, jakim był powrót do rzeczywistości z wirtualnego świata Internetu. Zamiast budowania szałasu w grze – wizyta w parku, zamiast postów na facebooku – rozmowa, zamiast kolejnego poziomu w grze – włamanie do szkoły… Ostateczny bilans jest trudny – trójka uczniów może zostać wyrzucona, a pozostałym grozi co najmniej nagana. W ostatniej, wzruszającej scenie uczniowie łapią się za ręce i mówią, że bez względu na wszystko zostaną razem, „połączeni”. Nie chodzi jednak o internet, lecz o prawdziwe więzi, które się pogłębiły dzięki spotkaniu w tak zwanym realu.

Sztukę przygotowywaliśmy przez kilka miesięcy, od listopada do maja włącznie w ramach koła teatralnego w języku francuskim. Spotykaliśmy się zarówno w tygodniu, jak i podczas weekendów. Fakt, że zostaliśmy zakwalifikowani na festiwal 10sur10 był ogromnym wyróżnieniem. W przygotowaniu do spektaklu pomogły nam warsztaty teatralne poprowadzone w języku francuskim przez p. Katię Shahoika z Drameducation oraz kontakt z autorką sztuki, panią Veroniką Mabardi.

Praca nad spektaklem wpisała się doskonale w kilkuetapowy projekt pani Aleksandry Wróblewskiej dotyczący przemocy w internecie i kampanii prowadzonej w naszej szkole pt. „Hejt boli”. Twórcze podejście do tematu użytkowania Internetu wydaje się najskuteczniejszą formą edukacji.

Uczniowie biorący udział w projekcie bardzo dużo się nauczyli. Sukces sztuki teatralnej spoczywa w rękach całej grupy. Zależy od osobistego zaangażowania, głębokiego przeżycia opowiadanej historii, a w przypadku sztuki granej w obcym języku dochodzi jeszcze praca nad fonetyką, wymową, intonacją i artykulacją. Jest to nietypowa i bardzo skuteczna metoda nauki języka. Polecamy!

Zdjęcia: