Witamy Państwa w XXI Liceum Ogólnokształcącym im. Hugona Kołłątaja w Warszawie.

Nasza placówka jest jedną z najstarszych placówek oświatowych w Warszawie powołaną decyzją władz Magistratu Miasta Stołecznego Warszawy z dnia 1 września 1921 r. Budynek XXI Liceum Ogólnokształcącego przy ul. Grójeckiej 93 w Warszawie został wpisany do rejestru zabytków 20 sierpnia 2012 roku. pod numerem 1351, w związku z tym nie spełnia wymogów architektonicznych standardów dostępności dla osób z niepełnosprawnościami.

W roku szkolnym 2024/2025 organizacja placówki prowadzi:

Liczba oddziałów:

KLASA I = 6
KLASA II = 9
KLASA III = 8
KLASA IV = 6
RAZEM : 29 ODDZIAŁÓW

Stan uczniów:

KLASA I = 145
KLASA II = 238
KLASA III = 202
KLASA IV = 150
RAZEM : 735 UCZNIÓW

Struktura zatrudnienia

nauczyciel bez stopnia (początkujący) – 3
nauczyciel mianowany – 20
nauczyciel dyplomowany -50 osoba zatrudniona na podst.art.15 ust 1-5 ustawy Prawo oświatowe – 2

Osoby pełnozatrudnione:

pedagog – 50
administracja i obsługa – 4 i 12

Osoby niepełnozatrudnione:

pedagog – 25
administracja i obsługa 1 i  5

Administracja i obsługa:
liczba etatów / osób:

administracja  4,8 / 5
obsługa 14 /  17

EDUKACJA

XXI Liceum Ogólnokształcące im. Hugona Kołłątaja, mieszczące się przy ul. Grójeckiej 93 w Warszawie, to placówka z bogatą historią i zaangażowaniem edukacyjnym sięgającym czasów II Rzeczypospolitej. Budynek, oddany do użytku w 1927 roku, przetrwał dramatyczne losy podczas II wojny światowej, w tym poważne zniszczenia w trakcie Powstania Warszawskiego. Po wojnie został odbudowany i od lat 40. XX wieku znów służy jako siedziba szkoły. XXI LO prowadzi działalność nieprzerwanie do dziś, pozostając symbolem łączenia tradycji z nowoczesnością, która oferuje różnorodne profile nauczania.

Liceum kładzie duży nacisk na edukację , a także na rozwój osobisty uczniów, oferując klasy o różnych profilach. Uczniowie mają możliwość uczestnictwa w licznych projektach społecznych, kółkach zainteresowań, współpracach z instytucjami kulturalnymi oraz mediami. Szkoła dba również o integrację uczniów poprzez wydarzenia takie jak debaty, obchody rocznicowe, wyjazdy integracyjne, białe szkoły, czynny udział w projekcie „Warszawa z klasą, Klasa z Warszawą” oraz wyjazdy z ramach projektów unijnych ERASMUS +

W 2024 roku w Warszawie, XXI Liceum Ogólnokształcące im. Hugona Kołłątaja zajęło wysoką pozycję w rankingach szkół średnich. Wśród warszawskich liceów plasuje się na 29. miejscu w rankingu opracowanym przez „Perspektywy”, które oceniają szkoły na podstawie wyników matur, osiągnięć w olimpiadach oraz sukcesów uczniów w przedmiotach obowiązkowych i dodatkowych

Blisko współpracujemy z wieloma uczelniami wyższymi i organizacjami zawodowymi:

  • Wojskową Akademią Techniczną (WAT),
  • Uniwersytetem Warszawskim (UW),
  • Politechniką Warszawską (PW),
  • Szkołą Główną Gospodarstwa Wiejskiego (SGGW),
  • Akademią Leona Koźmińskiego w Warszawie,
  • Uczelnią Medyczną im. M. Curie-Skłodowskiej w Warszawie (UM MSC),
  • Izbą Architektów Rzeczypospolitej Polskiej,
  • Stowarzyszeniem Architektów Polskich.

W roku szkolnym 2024/2025 XXI Liceum im. Hugona Kołłątaja w Warszawie oferuje kilka różnorodnych profili klas, odpowiadających rożnym zainteresowaniom i planom na przyszłość.
Dostępne są m.in.:

  1. Profil matematyczno-fizyczno-informatyczny (1A) – rozszerzony program z matematyki, fizyki i informatyki. Języki obce to angielski oraz wybór między hiszpańskim a niemieckim. Klasa współpracuje z Wojskową Akademią Techniczną i Uniwersytetem Warszawskim, oferując zajęcia z analizy matematycznej oraz baz danych.
  2. Profil EKONOMICZNA (biznesowo-geograficzno-matematyczny) (1B) – obejmuje rozszerzenia z biznesu i zarządzania, geografii oraz matematyki. Do wyboru są języki: angielski, francuski, i hiszpański. Uczniowie tej klasy mają możliwość uczestniczenia w zajęciach z geografii ekonomicznej oraz dodatkowych lekcjach w planetarium czy Centrum Nauki Kopernik.
  3. Profil matematyczno informatyczno – angielski (1C) – jest skierowany do uczniów, którzy chcą rozwijać swoje umiejętności w zakresie matematyki, informatyki oraz języka angielskiego. Program klasy oferuje rozszerzone zajęcia z matematyki, informatyki i angielskiego, co pozwala na przygotowanie się do studiów na kierunkach technicznych i ścisłych. Dodatkowo uczniowie mogą wybrać drugi język obcy, którym jest francuski lub hiszpański. KLASA DWUJĘZYCZNA. W tej klasie należy przystąpić do sprawdzianu kompetencji językowych.
  4. Profil biologiczno-chemiczno-angielski (1D) – z rozszerzonym programem z biologii, chemii oraz języka angielskiego. Języki dodatkowe to francuski lub niemiecki. Klasa współpracuje z Uczelnią Medyczną im. M. Curie-Skłodowskiej, co daje uczniom przygotowanie do kierunków medycznych. KLASA DWUJĘZYCZNA. W tej klasie należy przystąpić do sprawdzianu kompetencji językowych
  5. Profil społeczna (1E) – oferuje uczniom rozszerzoną naukę historii, wiedzy o społeczeństwie  oraz języka angielskiego. Program tej klasy jest przeznaczony dla osób zainteresowanych kierunkami humanistycznymi i społecznymi. Dodatkowo, uczniowie mają przedmiot uzupełniający w postaci filozofii, co umożliwia im pogłębienie wiedzy na temat zagadnień filozoficznych i etycznych. Dzięki specjalizacji w historii i WOS, absolwenci profilu społecznego są przygotowani do dalszego kształcenia na kierunkach takich jak prawo, politologia, dziennikarstwo czy stosunki międzynarodowe. Oprócz języka angielskiego uczniowie mają do wyboru drugi język obcy francuski lub niemiecki.
  6. Profil architektoniczna (1F) – rozszerzenia z historii sztuki, informatyki i matematyki. Program wzbogacają zajęcia fakultatywne z zakresu rysunku i kompozycji (program autorski) oraz projektowania i sztuk wizualnych. Dodatkowo uczniowie mogą wybrać drugi język obcy, którym jest hiszpański lub niemiecki. KLASA ARCHITEKTONICZNA. W tej klasie należy przystąpić do sprawdzianu uzdolnień kierunkowych.

Te profile nie tylko oferują różnorodne przedmioty rozszerzone, ale także dają możliwość udziału w zajęciach warsztatowych oraz wyjazdach edukacyjnych w ramach programów, jak Erasmus+, współpracy z wieloma warszawskimi uczelniami oraz instytucjami edukacyjnymi

MATURY

XXI Liceum Ogólnokształcące im. Hugona Kołłątaja w Warszawie osiąga imponujące wyniki maturalne, zwłaszcza w przedmiotach podstawowych, które przyczyniają się do wysokiej pozycji liceum w rankingach edukacyjnych na tle Warszawskich szkół średnich.

W roku 2024 XXII Liceum Ogólnokształcące im. Hugona Kołłątaja w Warszawie osiągnęło wiele sukcesów maturalnych zwłaszcza w przedmiotach podstawowych, co podkreśla jego silną pozycję wśród warszawskich szkół średnich. Oto kilka kluczowych informacji dotyczących tych osiągnięć:

  1. Wysokie wyniki maturalne: Uczniowie szkoły osiągnęli znakomite wyniki na egzaminach maturalnych, zarówno z przedmiotów obowiązkowych, jak i dodatkowych. Średnie wyniki w porównaniu do poprzednich lat wykazały znaczny postęp.
  2. Przedmioty dodatkowe: Wiele osób przystąpiło do egzaminów z przedmiotów dodatkowych, takich jak matematyka, biologia, chemia czy języki obce, uzyskując wysokie wyniki, które otworzyły im drzwi do prestiżowych uczelni.
  3. Zdolności i osiągnięcia uczniów: Uczniowie szkoły zdobyli liczne nagrody i wyróżnienia w olimpiadach przedmiotowych oraz konkursach, co świadczy o wysokim poziomie nauczania oraz zaangażowaniu nauczycieli i uczniów.
  4. Wsparcie dla uczniów: W szkole działały różne programy wsparcia, które pomagały uczniom w przygotowaniach do matury. Zajęcia dodatkowe, konsultacje z nauczycielami oraz warsztaty przygotowujące do egzaminu z pewnością przyczyniły się do wysokich wyników.
  5. Dalsze plany uczniów: Wiele absolwentów XXII LO im. Hugona Kołłątaja kontynuowało edukację na studiach wyższych, zarówno w kraju, jak i za granicą, co potwierdza wysoką jakość kształcenia w tej szkole.

Wyniki matur w roku 2024 wynosiły:
Język Polski poziom podstawowy – 78,72%
Język Polski egzamin ustny – 69,08 %
Język Polski  poziom rozszerzony – 63,40 %
Matematyka poziom podstawowy – 93,05%
Matematyka poziom rozszerzony – 59,98 %
Język Angielski poziom podstawowy – 97,02 %
Język Angielski egzamin ustny – 89,97 %
Język Angielski poziom rozszerzony – 86,88 %
Język Angielski dwujęzyczny – 87,20 %
Język Angielski dwujęzyczny egzamin ustny – 87,67 %

DOSTĘPNOŚĆ ARCHITEKTONICZNA

Siedziba szkoły mieści przy ulicy Grójeckiej 93. Dla osób z niepełnosprawnością ruchową znajduje się miejsce parkingowe przed budynkiem szkoły, natomiast możliwość dostania się do budynku szkoły jest tylko po wcześniejszym umówieniu planowanej wizyty za pomocą rozkładanego podestu w asyście pracowników obsługi oraz Kierownika Gospodarczego. Daje to możliwość skorzystania wyłącznie z parteru w budynku oraz ewentualnego udziału w uroczystościach na auli widowiskowej.

Na wprost wejścia A znajduje się portiernia gdzie po lewej stronie na ścianie znajduję się pętla indukcyjna, drugą zaś znajdziecie Państwo w sekretariacie szkolnym. Po prawej stronie mieszczą się szatnie uczniowskie, sale lekcyjne nr 002,003, toaleta damska (nie dostosowana dla osób z niepełnosprawnościami) oraz przejście do łącznika podziemnego łączącego szkołę z hala sportową. (brak windy oraz podjazdu). Po lewej stronie znajduje się sala lekcyjna nr 001 oraz stołówka szkolna.

Na parterze budynku:

  • – po lewej stronie , znajdują się sale lekcyjne nr 1,2,9, biblioteka szkolna, pokój pielęgniarki oraz toaleta męska (nie dostosowana dla osób z niepełnosprawnościami),
  • – po prawej stronie, znajdują się sale lekcyjne nr. 10,16,17, pracownia architektoniczna nr 11 aula widowiskowa, toaleta damska i męska (częściowo dostosowana) oraz w pokojach nr 14 mieści się siedziba szkoły policealnej Studium Pracowników Medycznych i Społecznych.

Na parterze jak wcześniej wspomniano przy auli widowiskowej prócz szatni zlokalizowane są  toalety damska ( po lewej stronie) oraz męska (po prawej stronie) częściowo przystosowane dla osób z niepełnosprawnościami.

Na pierwszym piętrze budynku, na wprost schodów, w pokoju nr 110 znajduje się sekretariat szkoły wraz z gabinetem Dyrektora placówki.

Kierując się na lewo od schodów, zlokalizowane są pracownie informatyczne nr 100,101,106, sala lekcyjna nr 107, kadry nr 108, gabinet psychologa szkolnego w pokoju nr 102 oraz toaleta dla personelu szkolnego (nie dostosowana dla osób z niepełnosprawnościami).

Kierując się na prawo od schodów, zlokalizowane są pomieszczenia:

  • Sala nr 111 – Pokój nauczycielski
  • Sala nr 122 – gabinet wicedyrektorów
  • Sala nr 124 -Pokój kierownika gospodarczego
  • Sale lekcyjne nr 112,114,115,116,117,118,122,123
  • Sala nr 121 – pokój informatyka i serwerownia
  • Na końcu korytarza znajduję się toaleta męska (nie dostosowana dla osób z niepełnosprawnościami).

Na drugim piętrze,

– po lewej stronie znajdują się:

  • sale lekcyjne nr 200,201,206,207,208,210,211
  • sala nr 203 pokój nauczyciela wspomagającego nauczanie
  • toaleta damska (nie dostosowana dla osób z niepełnosprawnościami

     – po prawej stronie znajdują się :

  • sale lekcyjne nr 213,215,217,221,222,223
  • sala nr 214 – pokój nauczyciela wspomagającego i pedagoga szkolnego.
  • Toaleta damska (nie dostosowana dla osób z niepełnosprawnościami)
  • Zlokalizowane są również wąskie, strome i zabytkowe schody drewniane prowadzące na trzecie piętro szkoły, gdzie znajdują się sale lekcyjne nr 303,305,306,307

Szkoła posiada w oddzielnym budynku halę sportową. Jest ona dostosowana do potrzeb osób niepełnosprawnych w ograniczonym zakresie na parterze budynku gdzie znajdują się w pełni dostosowane toalety damska oraz męska z prysznicami. Nie ma podjazdu dla wózków ani windy wobec tego nie ma możliwości dostępu na I piętro hali. Na parterze znajduje się powierzania boiska do gier zespołowych (trzy sektory), wspomniane toalety oraz szatnie. Na pierwszym piętrze znajdują się: salka fitnessu, siłownia oraz sala edukacyjna.

Przed halą na zewnątrz zlokalizowane jest boisko wielofunkcyjne do gier zbiorowych. Wokół boiska znajdują się ławki oraz tereny zielone. Teren jest ogrodzony i dostępny po godzinach zajęć lekcyjnych dla wszystkich mieszkańców M. st. Warszawy w ramach akcji „BOISKA OTWARTE”, więcej o tym znajdziecie Państwo pod linkiem: https://edukacja.um.warszawa.pl/boiska-szkolne-otwarte-dla-mieszkancow?_AssetPublisher_PyBRvBqQE6qx_f_list_82419825__82419830__field1=ul.%20Gr%C3%B3jecka%2093

Informujemy również, że po prawej stronie od wejścia A wewnątrz budynku na ścianie przed schodami znajdziecie Państwo plan tyflograficzny szkoły.  Budynek został również wyposażony w kątowniki antypoślizgowe – żółte na pierwszym i ostatnim stopniu. Szkoła zamieściła przy każdych drzwiach budynku tablice tyflograficzne z informacją o numerze Sali lub jej przeznaczenia.

Sprawę w siedzibie szkoły można załatwić w dniach pracy szkoły od poniedziałku do piątku w godzinach otwarcia sekretariatu szkolnego od godziny 7.00 do godziny 15.30 na kilka sposobów:

  • osobiście, omawiając sprawę z pracownikiem, po wcześniejszym zgłoszeniu chęci wizyty w budynku po czym zostanie udzielona pomoc dostania się do budynku na poziomie parteru lub do auli widowiskowej. Umówione spotkanie odbędzie się w Sali lekcyjnej w bezpiecznym i komfortowym miejscu blisko toalet dostosowanych.
  • dzwoniąc pod numer telefonu: 22 822 21 02,
  • wysyłając fax na numer: 22 867 23 46,
  • pisząc na adres: sekretariat.lo21@eduwarszawa.pl
  • przesyłając dokumenty przez Platformę ePUAP,
  • pisząc i wysyłając pismo drogą tradycyjną na adres: ul. Grójecka 93, 02-101 Warszawa,
  • korzystając z darmowej usługi tłumacza migowego w następujące dni: od poniedziałku do piątku w godzinach od 7.00 do 15.30. Bezpośredni link do usługi znajdziecie Państwo po prawej stronie w ikonce „połącz z tłumaczem migowym”, po kliknięciu na ikonę pojawi się również filmik instruktażowy oraz inne niezbędne informacje.

Na stronie http://21lo.waw.pl. znajdują się inne informacje o placówce, strona internetowa została dostosowana dla osób z niepełnosprawnościami – częściowo. Tam również w zakładce „standardy dostępności” znajdziecie Państwo raport o stanie dostępności budynków oraz deklarację dostępności i filmik instruktażowy w języku migowym.

Zapraszamy!